1402-09-01 15:23
549
0
87554
یادداشت؛

فرهنگ بسیجی از دیدگاه مقام معظم رهبری

سالروز تشکیل بسیج مستضعفین، سالروز تولد باشکوه مکتبی است که بسیار بالاتر و والاتر از یک سازمان نظامی خود را به نمایش گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، محمد دیلم‌کتولی در یادداشتی نوشت: روزی که امام راحل عظیم‌الشأن(ره) نامه تاریخی خود مبنی بر ایجاد سازمان بسیج مستضعفین، آن هم در دل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را صادر فرمود، از تعابیری بهره برد که کمتر کسی گمان می‌کرد این تعابیر دست یافتنی باشد:  

«بسیج، مدرسهٔ عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که بر گلدسته‌های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سَر داده‌اند».

چه ادبیّات فاخری، چه تعبیرات بلندی!  

«بسیج درخت پُرثمری است که شکوفه‌های آن، بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می‌دهد».  
«افتخارم این است که خود بسیجی‌ام».

امام باآن عظمت که دنیا را تکان داد، تاریخ را تکان داد، می‌گوید:  «افتخارم این است که بسیجی‌ام».

این ادبیات بلند و تعابیر فاخر، که درباره هیچ سازمان، قشر و طبقه اجتماعی کشور از زبان امام راحل مشاهده نمی‌شود، نوید بخش ایجاد ساز و کار بزرگ و کارآمدی بود که می‌توانست تغییرات اساسی در حوزه امنیت، اداره کشور، مردمیاری و هر حوزه حاکمیتی ایجاد نماید و دنیا مشاهده کرد این تحول اساسی صورت پذیرفت.  

نقش بلامنازع بسیج در دفاع مقدّس، دوران سازندگی، دفع فتنه‌های اجتماعی و امنیتی مختلف (که در سال‌های اخیر شاهد شدیدترین آنها بوده‌ایم) نقش بسیج و فرهنگ بسیجی در عرصه‌های مختلف اجتماعی نظیر دانش آموزی، دانشجویی و سایر اقشار اجتماعی و حضور کارآمد بسیج در مردمیاری و مدیریت حوادث و بحران‌ها نظیر کمک رسانی در سیل، زلزله و… فعالیت خالصانه بسیجیان در حوزه‌های مختلف نظیر هنر، رسانه، بهداشت و درمان، کسب علم و دانش و تکنولوژی و… همه و همه مؤیّد اقدام مدبرانه و دوراندیشانه امام راحل عظیم الشأن(ره) و تداوم آن مسیر مقدس توسط مقام معظم رهبری است.

مقام معظم رهبری درباره این‌شان، جایگاه و فرهنگ کارآمد و سرنوشت ساز ملی چنین می‌فرمایند:  بسیج صرفاً یک سازمان نظامی نیست؛ این نکتهٔ اساسی است. بسیج بالاتر از این حرف‌ها است؛ یعنی شأنش و جایگاهش از یک سازمان نظامی، رفیع‌تر و بالاتر است. [بسیج] چیست؟ بسیج یک فرهنگ است، بسیج یک گفتمان است، بسیج یک تفکّر است.

این تفکّر چیست؟ این فرهنگ چیست؟ این فرهنگ عبارت است از خدمت بی‌تظاهر و بی‌توقّع به اجتماع و به کشور؛ این خیلی مهم است. بدون انتظار، بدون اینکه بنشیند منتظر بشود به او بگویند بارک‌الله، حتّی در موارد زیادی بدون اینکه برای ورود در یک عرصه به او بودجه‌ای بدهند، پولی بدهند، امکاناتی بدهند – بالاخره هر تحرّکی یک امکاناتی لازم دارد – بدون اینها وارد میدان‌های مختلف می‌شود، خدمت جهادی می‌کند و خطرات خدمت جهادی را به جان می‌خرد؛ این فرهنگ بسیجی است. فرهنگ بسیجی یعنی چه؟ یعنی تا زانو در گِل فرو برود برای اینکه گِل را از اتاقهای خانواده‌های سیل‌زده پاک کند؛ یعنی خودش را در خطر ابتلای به کرونا و در خطر مرگ قرار بدهد برای اینکه کرونایی‌ها را نجات بدهد و آنها را از خطر مرگ دور کند. فرهنگ بسیج یعنی خستگی نشناختن در کمکهای مؤمنانه که حالا یک نمونه‌اش را در این نمایشگاهی که می‌آمدیم نشان دادند.

نکته قابل توجه اینکه، سایر فرهنگ‌ها و جریانات اجتماعی_فرهنگی، سازمان‌های دولتی و… قابلیت صدور، ارسال و تطبیق با عرصه‌های بین‌المللی را ندارند ولی، فرهنگ بسیجی آنقدر جذاب، دوست داشتنی و کار آمد است که جوامع دیگر با آغوش باز آن را پذیرفته و عملیاتی نمودند، طوری که با تلاش خستگی ناپذیر «سردار دلها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی» کشورهای درگیر ابتلائات امنیتی، نظامی، اجتماعی و… با تمسّک به این فرهنگ و مکتب حیاتبخش توانستند، از بحران‌های سختی نظیر تروریسم داعشی_تکفیری، تهاجمات خارجی و سایر مسائل مبتلابه به راحتی عبور کنند.  

تشکیل حشدالشعبی و جیش الشعبی در کشور بحران زده عراق و استفاده از توانمندی‌های مردم مؤمن و ایثارگر، تشکیل سازمان‌های مردمی مشابه در سوریه، لبنان، یمن و… با الگوگیری از «فرهنگ بسیجی» بود که امام راحل عظیم الشان(ره) بنیانگذار آن بوده و مقام معظم رهبری به گسترش و تبیین این فرهنگ و گفتمان انقلابی و کارآمد اهتمام ویژه فرمودند.  

نکته نهایی اینکه فرهنگ و گفتمان بسیجی گفتمان «ایمان و امید» و ترویج «فرهنگ مقاومت» و «نترسیدن از دشمن» است، و این نقطه عطفی است که می‌تواند کشورها و ملت‌ها را از آسیب‌ها و تهدیدات در امان نگاه دارد.

این نقطه عطف را نیز مقام معظم رهبری چنین استادانه تبیین نمودند:

«بسیجی بودن فرهنگ مجاهدان گمنام است – همین طور که در فرمایش امام راحل عظیم الشأن(ره) هم به همین معنا اشاره شده – فرهنگ مجاهدان بی‌توقّع است؛ خطرپذیری است، نترسیدن است؛ خدمتگزاری است برای همه و برای کشور؛ از خود برای دیگران مایه گذاشتن است؛ حتّی مظلوم شدن برای اینکه مظلوم را رهایی ببخشد. دیدید در این قضایای اخیر، بسیجی‌های مظلوم، خودشان مظلوم واقع شدند برای اینکه نگذارند ملّت، مظلومِ یک مشت اغتشاشگر – غافل یا جاهل یا مزدور – بشود؛ خودشان مظلوم واقع میشوند برای اینکه جلوی ظلم دیگران رابگیرند؛ به خودشان ناامیدی راه نمیدهند؛ این یکی از بخشهای مهمّ فرهنگ بسیجی است. ناامیدی برای بسیجی معنا ندارد.»

سالروز تشکیل این سازمان، فرهنگ و گفتمان «ایمان آفرین، امیدوارکننده، آینده ساز و تحول آفرین» را به سربازان ولایت در ایران اسلامی و سراسر جهان تبریک و تهنیت عرض نموده و روان پاک امام راحل عظیم الشأن(ره) و شهدای بسیجی جهان اسلام درود و تحیات خالصانه نثار نموده و برای تداوم عزت، اقتدار و سلامتی خلف سلف آن یار سفر کرده «مقام معظم رهبری» دعا نموده و توفیقات بسیجیان جهان اسلام در همه صحنه‌های نبرد، بویژه ملت مظلوم فلسطین را از خداوند بزرگ مسئلت می‌نمائیم.

انتهای پیام

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.